събота, януари 23, 2021

Библейски разкази: Жертвоприношението на Исаак


Таня Биринджиева

Според разказа на книгата Битие 22:1-19 Бог призовал Авраам да отведе любимия си син Исаак,, за всеизгаряне" ,, в земята Мория,, , ,, в една от планините". Авраам не се поколебал да се подчини. На третия ден от пътуването Авраам и Исаак се изкачили на мястото, посочено от Бог. Авраам построил олтар, завързал Исаак и вдигнал нож над него, в този момент един ангел го повикал:,, Аврааме! Аврааме не вдигай ръка срещу момчето и нищо не прави върху него, тъй като сега се знае , че страхуваш от Бог и не съжаляваш за сина си, единственият си, за Мен(Битие 22:11-12)
Вместо Исаак бил пренесен в жертва овен и Господ дал обещание: Ще ви благословя и ще умножа семето ви като небесните звезди и като пясъка на морския бряг; и твоето потомство ще завладее градовете на моите врагове; и в твоето семе ще бъдат благословени всички народи на земята, защото ти се покори на гласа ми( Битие 22:16-18).
Жертвата на Авраам се споменава няколко пъти в Новия Завет. В Посланието на свети апостол Яков 2:21 авторът цитира Авраам като пример, аргументирайки се с онези, които потвърждават самодостатъчността на вярата в оправданието пред Бога,, Не беше ли оправдан бащата ни Авраам чрез дела, след като положи сина си Исаак на олтара? Виждате ли, че вярата е допринесла  за делата му и чрез делата му вярата му се е усъвършенствала? И словото от Писанието беше изпълнено,, Авраам повярва в Бог и му се вмени в правда и той беше наречен Божий приятел"  Постъпката на патриарха Авраам се разглежда като акт на най-висша проява на лоялност, доверие в Бог.
В Евреи 11:17-19 този сюжет възниква в контекста на расъжденията на автора за вярата,, С вяра Авраам, изкушаван, жертва Исаак и, като получи обещание, доведе единствения роден, за когото бе казано: в Исаак ще бъде наречено вашето семе. Защото той смяташе, че Бог е мощен и да възкресява от мъртвите, поради което го прие като поличба. 
Патриархът довежда сина си до олтара, като е сигурен, че Божието обещание( за голямо потомство от Исаак) ще бъде изпълнено във всеки случай, дори в случай на смъртта му, тъй като Бог е в състояние да възкресява мъртвите.
 Жертвата на Исаак се разглежда и като  предсказание за мъченическата смърт на Иисус Христос. Според отците на Църката, Иисус е посочил  тази история като вид предстоящата си жертва на Голгота( Йоан 8:56). Това мнение се съдържа в трудовете на Ириней Лионски и Григорий Богослов. Те сравняват послушанието на Исаак с волята на Авраам и Иисус с волята на Бог Отец. Носенето на дърва от Исаак в планината е прототип на Иисус, носещ кръста, а пътят му нагоре се нарича Кръстният път до Голгота. Православната църква използва историята на Исаак като паремия за петък на вечернята от петата седмица на Великия пост и Велика събота.
Свети Йоан Златоуст коментира жертвата на Исаак с възхищение за смелостта на Авраам и смирението на Исаак, проявено в хода на това Божие изпитание.

Translate