неделя, юни 07, 2020

Свети Дух

Блогът на Таня Бириджиева

В понеделника след Петдесетница се отбелязва празника в чест на Свети Дух. Този празник е установен от църквата,, заради величието на Пресветия и Животворящ Дух, защото има една (от) Света и Животворна Троица", в противовес на еретиците, които отхвърлят Божествеността на Светия Дух и неговата съвместност с Бог Отец и Син Божий.
Светият Дух е едно с Отец и Сина във всичко, следователно Той прави всичко с тях, като самовластен, всесилен и благ. Чрез Него се дава цялата мъдрост, живот. Той е източникът на целия живот и движение. Той има всичко, което Отец и Син имат, Той е източникът на всеки живот. Свети Атанасий Велики казва:,, Светият Дух от Отца не е създаден, не е роден, а изхожда". Но какъв е произходът на Светия Дух от Отца за нас е неразбираемо, също толкова колкото е неразбираемо раждането на Сина. Следователно Светата православна църква никога не се е осмелявала да обсъжда с човешки разсъждения, а винаги я изповядва  в съотвествие с учението на нашия Спасител Иисус Христос( Йоан 15 :26).Господ разкрива на човека само онова, което е необходимо за неговото спасение, и много от тайните остават неразгадани за нас.
Обогатявайки човек с духовни дарби и растящи духовни плодове в него, Светият Дух украсява човек с различни добродетели, прави го, според Писанието, добро дърво, творец и добри плодове(Мат 7:17. Животът според Светия Дух е ясно разкрит  в плодовете на Духа, които според апостол Павел включват,, любов, радост, мир, търпение, доброта, милост, вяра, кротост, умереност"(Галатяни 5, 22-23)

Молитвата към Светият Дух гласи :,, Царю Небесний, Утешителю, Дух на Истината, Който си навсякъде и всичко изпълваш, Съкровище на благата и Подателю на живота, дойди и се всели в нас и ни очисти от всяка сквернота, и спаси, Благий, нашите души."
В тази молитва се молим на Светия Дух, третото лице на Светата Троица. 
Наричаме го Светият Дух Цар Небесен, защото Той, като истински Бог, равен на Бог Отец и Бог Син, невидимо царува над нас, притежава ни и целия свят. 
Ние го наричаме Утешител, защото Той ни утешава в нашите скърби, както Той е утешавал апостолите на 10 ден след възнесението на Иисус Христос на небето.
Ние наричаме Дух на истината(както го нарече самият Спасител), защото Той, като Светият Дух учи всеки само на една истина, истина, само тази, която е полезна за нас и служи за нашето спасение. 
Той е Бог и Той е навсякъде и изпълнява всичко със Себе Си: така , е навсякъде и прави всичко. Той като управител на целия свят вижда всичко и, когато е необходимо, дава. Той е съкровището на доброто, тоест пазител на всички добри дела, източник на всичко добро, което само ние трябва да имаме. 
Наричаме Духа на Светия живот Даряващ, защото всичко на света живее и се движи със Светия Дух, тоест всичко получава живот от Него, и особено хората получават от Него духовен, свят и вечен живот отвъд гроба, очиствайки чрез Него своите грехове.
Ако Светият Дух има такива дивни свойства: той е навсякъде, изпълва със Своята  благодат и дава живот на всички, тогава ние се обръщаме към Него със следната молба: Ела и се засели в нас, тоест, постоянно пребивавай в нас, както в храма; очисти ни от всяка мръсотия, тоест от греха , направи ни свети, достойни за престоя ти в нас, и ни спаси, Добрий, нашите души от греховете и онези наказания, които са за греховете, и чрез това ни дай Царството Небесно. 

Translate