неделя, ноември 18, 2018

Неделно четиво: Евангелие от Лука 12:16-21

И каза им притча, като рече: на един богат човек нивата се бе много обродила,
и той размишляваше в себе си и казваше: какво да направя? няма да събера плодовете си.
И рече: това ще сторя, ще съборя житниците си и ще съградя по-големи, и ще събера там всичките си храни и благата си,
и ще кажа на душата си: душо, имаш много блага, приготвени за много години почивай, яж, пий, весели се.
Но Бог му рече: безумнико, нощес ще ти поискат душата, а това, що си приготвил, кому ще остане?
Тъй бива с оногова, който събира имане за себе си, а не богатее в Бога. 

Молитва към възкръсналия Господ Иисус Христос

Слава Тебе,Господи Иисусе Христе, Боже мой,задето пак ме удостои да видя радостния ден на Твоето преславно възкресение от гроба, когато освободи душите на праведните от века свързани в ада. Със същата божествена свобода на духа и плътта, премилий Спасителю мой, и аз желая да ме развържеш, понеже съм свързан от много грехове, и да направиш да изгрее живоносната светлина на Твоето възкресение в моята мрачна душа. Защото виждам Твоите безбройни щедрости и неизказано човеколюбие, дето не само че ме създаде от небитие да съществувам, като ме украси с подобието на Твоя образ  и ме постави господар на всички земни твари, но и след като паднах от висотата и се заробих на врага, не остави: Ти ме изкупи с Твоята скъпоценна кръв, снабди ме и с благодатта на Кръщението, за да се върна в първото си достойнство. Ала окаяният аз, като се спънах от плътския си ум, обърнах се пак и отново станах роб на греха и на страстите, додето един по един погубих всички дарове на Твоята благодат. И тъй, сега какво да сторя, не зная, но като спомних думите на Твоите пречисти уста, че не дойде да повикаш праведниците, а грешниците към покаяние, и аз, като един от тях, с вяра и смирение пристъпвам към Тебе, ако и без аромати и благовонно миро(защото съм празен от добри дела) , но имам твърда надежда да намеря в Тебе прощение на греховете и обнова на моя нечист живот. И тъй, милостиво погледни върху мене, който се кая и искам да Ти служа. Не ме отхвърляй от благодатта на Твоето възкресение! Чрез Твоята живоносна смърт и погребение умъртви моите люти страсти. Чрез Твоето преславно възкресение подигни моята душа, която е умъртвена от грехове, и съживи съвестта ми, от която няма нищо по-нужно от света. Чрез Твоето възкресение откъсни ме от суетните и душевредни земни блага и ме направи да мисля за небесното, тъй щото да не  живея вече за себе си и да си угаждам , а да служа и работя на Тебе, моя Господ и Бог. И, както се сподобих да се поклоня на Твоето възкресение на земята, така сподоби ме да видя Тебе, най-милия мой Изкупител, и на небето, увенчан със слава и чест за претърпяната от Тебе кръстна смърт, и като застана от дясно на Твоето величество, с архангелите и ангелите, и с всички, изкупени  от Тебе, мои братя, са Ти пея във вечни векове: Алилуия! Амин! 





Защо се вълнуват народите, племената замислят суетни неща! Възстават царете земни, и князете се съвещават против Господа и против Неговия Помазаник. ,, Да разкъсаме- казват- техните вериги и да смъкнем от себе си техните окови". Оня, Който живее на небесата, ще се насмее, Господ ще ги поругае. Тогава в гнева Си ще им заговори и с яростта Си ще ги смути:,, Аз помазах Моя Цар, над Сион, Моята света планина: ще възвестя определението: Господ Ми каза: Син Мой си Ти; Аз днес Те родих; искай от Мене, и ще Ти дам народите за Твое наследие, и всичко до край земя -за Твое владение. Ти ще ги поразиш с железен жезъл; ще ги строшиш като грънчарски съд". И тъй, вразумете се, царе; вземете поука, съдии земни! Служете Господу със страх и радвайте се пред Него в трепет. Отдайте почит Сину, за да не се разгневи, и за да не погинете във вашия път, защото Неговият гняв скоро ще се разпали. Блажени са всички, които се Нему уповават.

Из пророчеството  на Исая 

Тъй казва Господ: лозе на Господа Саваота е домът Израилев, а мъжете на Иуда- обичен  Негов сад. И чака Той правосъдие, но ето - кръвопролитие; чака правда, и ето - писък. Горко вам, които притуряте къща към къща, които присъединявате нива към нива, тъй че за другите не остава място, сякаш само вие сте заселени на земята. В ушите ми Господ Саваот каза: тия многобройни домове ще бъдат пусти, тия големи и хубави къщи -без жители; десет уврата лозе ще дадат един бат, един хомер посяно семе едвам ще донесе една ефа. Горко на ония, които от ранно утро дирят сикер и до късна вечер се разпалят с вино; на техните пиршества има китара, и гусла, и тимпан, и свирка, и вино; а към делата на Господа те и не поглеждат, нито помислят за деянията на Неговите ръце. Затова Моят народ неочаквано ще отиде в робство; неговите велможи ще гладуват, и богаташите му ще се мъчат от жажда. Затова преизподнята се е разширила и безмерно е разтворила устата си; и ще слезе там тяхната слава и богатство, шумът и всичко ще ги весели. И ще се разкае човекът, ще се смири мъжът, и очите на горделивците ником ще поникнат;а Господ Саваот ще се възвеличи в съд, и Бог Светий ще яви светостта Си в правда.

Translate