неделя, март 11, 2018

Преподобни Йоан Дамаскин: Слово за Неделя Кръстопоклонна

преподобни Йоан Дамаскин


,,Защото словото за кръста е безумство за ония, които гинат, а за нас, които се спасяваме,  е сила Божия" 1Коринт 1:18

В третата неделя на Великият пост на всенощното бдение в центъра на храма се изнася Животворящият Кръст, на който се покланяме цяла седмица.

Като пътник, изморен от дълъг път, отдъхващ под разлистено дърво, така и православните християни, извършват духовно пътешествие из Небесният Йерусалим към Възкресението на Господ, и се намират по средата на пътя,,Кръстното дърво", за да получат по сянката му сила за бъдещото си развитие. Или както преди идването на царя, възвръщаш се с победа, първо шестват под неговото знаме и скиптър,  така и Кръста Господен предшества Христовата победа над смъртта- Светлото Възкресение.

Църквата поставя, в средата на Четиридесетницата, на вярващите Кръста, за да напомни за страданията и смъртта на Господ и да ги въодушеви и укрепи за продължаване на подвига на поста. Поклонението на Кръста продължава в четвъртата седмица на поста- до петък, и затова цялата седмица се нарича кръстопоклонна.

,, Кръстът е пазител на цялата вселена,кръстът е красотата на църквата,кръста е цар на властта, кръста е укрепването на вярващите, кръста е на ангелите слава и на демоните язва." Така се обяснява в едно от песнопенията значението на кръста за целия свят,, Кръста, потопен в червено чернило на Твоята кръв, Ти, Господи, по царски си подписал на нас прощението на греховете." се говори в един от стихирите на празника.

,, Защото словото за кръста е безумство за ония, които гинат, а за нас, които се спасяваме, е сила Божия."1 Кор.1:18.
,, Духовният пък изследва всичко, а него никой не изследва.
Душевният човек не възприема онова, що е от Божия Дух; за него това е безумство; и не може да го разбере, защото то се изследва духовно." 1 Кор. 2:15-14

За това е безумие за тези, които не приемат вярата и дори не мислят за добротата и всемогъществото на Бога, но божествените  неща изследват посредством човешките и естествените разсъждения, и всичко, принадлежи на Бог, над природата и разума и мисълта. И ако някой каже: как Бог е дал всичко от небитието от битието и заради това, той е поискал да постигне това посредством естествените разсъждения, то той няма да го постигне. Ако това душевно  и бесовско. Ако някой ръководен от вяра,взима предвид, че божественото е добро и всемогъщо и истинско, мъдро и  праведно, тогава той ще намери правия път. Защото външната вяра не може да бъде спасена, защото всичко, човешко и духовно, се основава на вярата. Защото без вяра нито земеделският стопанин не може да прави браздите на земята, нито търговецът на малкото дърво не поверява своята душа на беснеещото море, няма бракове, и каквото и да е било в живота. С вяра разбираме, че всичко е доведено от несъществуващото битие чрез силата на Бога; чрез вярата правим всичко, било то божествено или човешко. Вярата, освен това, е неоспоримо одобрение, и не може нищо друго в живота. С вярата разбираме, че всичко е доведено от несъществуващото битие от силата на Бога; чрез вярата правим всичко, както божествено, така и човешко.  Вярата, освен това, е неоспоримо одобрение.

Всичко, разбира се, е акт, и чудесата на Христос- е много голямо и божествено, и удивително на всичко на Честния Негов Кръст. Защото се побеждава смъртта, потомствения грях е унищожен, ада е съсипан от Възкресението, и ние дадена силата да презираме настоящето, дори и самата смърт, да се върне към първоначалното блаженство, небесните порти да се отворят, нашата природа да се намира от дясната страна на Бог, да станем Божии деца и наследници не чрез друго, а чрез Кръста Господен на нашият Иисус Хростос. Защото всичко е подредено чрез Кръста:,, Всички ние, които бяхме кръстени в името на Иисус Христос се кръстихме в смъртта му." Галатяни 3:27. И понататък:,, Христос е Божията сила и мъдрост на Бога" 1 Кор 1 : 24. Това е смъртта на Христос на кръста, сложен в ипостасното на Божията мъдрост и сила.  Силата на Божието слово е знака на кръста, или защото, чрез него се открива на нас могъществото на Бог, това е победата над смъртта, и защото, е подобно на четирите края на Кръста, съединени в центъра, и твърдо държящи се на височина, дъбочина и дължина и ширина, всичка видима и невидима твар.

Кръстът ни е даден в качеството на знамение на челото, както на Израил обрязването. Защото чрез Него и ние, верните, които се различават от неверните ще се научим. Той е щит и оръжие, и паметник на победата над дявола. Той е печат за това, че няма да бъдем докоснати от Изтребващият, както говори Писанието. Той е въстание, на стоящите опора, на немощните тояга, на пасещите жезъл, на възвръщащите си ръководство, на преуспяващите в пътя към съвършенството, спасение на душата и тялото, отклонение от всяко зло, изтребление на всяко зло, зародиш на възкресението, дърво на вечния живот. 

Translate