Таня Илиева
През изминалата седмица станахме неволни свидетели на диалога, ако може да се нарече така между митрополитите на Арголида, Нектарий и Серафим на Пирея. В тази размяна на писма публикувани в медиите се намеси и един от сътрудниците на Негово Високопреосвещенство митрополит Нектарий. Този сътрудник се казва Георгиос Лембесис.Публикувам неговото писмо без коментар.
Ваше Високопреосвещенство,
Предполагам,че държите писмото в ръцете си обиден и унизен от отговора на Високопреосвещения митрополит на Арголида,който е мой духовен баща в продължение на 30 години и е близо до моето семейство.
Ще се спра на няколко от пасажите на Вашето писмо, които ме озадачиха и шокираха.
Във връзка с анатемите
Вие използвате една проповед по повод на Тържество на православието,принадлежащата на Високопреосвещеният митрополит на Навпакт Йеротей(Влахос),която завършва с фразата„това е свещен текст.“
Аз съм съгласен.След това и Вие коментирате„През последните години за съжаление те са отстранени,като четене на анатеми. Защото е станало така?“
Станало е така,защото не отговаря на вселенският дух на нашето време. В сегашното време, когато се чуе думата „анатема“,звучи неприемливо. Тогава как Ваше Високопреосвещенство, всичкото се съвместява с присъствието Ви в Неделята на Тържество на Православието в катедралния храм на Атина заедно с други митрополити от Синода и с Негово Блаженство?
Анатеми, на 5 март 2017 нямаше, и не се чуха!!!Как издържахте да не реагирате на всичко това и не бойкотирахте това светотатство?
Не само това,ами и правите реклама на своето присъствие със снимки в списанието„Църквата на Пирея“(брой 291 от април 2017 година,стр.56 -57).
В медицината Ваше Високопреосвещенство, ампутацията е последната мярка за спасяването на един пациент, а не първа! И скалпела е много далеч от сатъра на месарницата.....
Вашето иронично отношение относно инициативите в митрополията на Арголида.
Вие пишете„.... не се занимавайте с игрите на пинг-понг, футбол и баскетбол, а се занимавайте с катехизиса на хората в епархията.“
По-скоро Ваше Високопреосвещенство оставете наизустяването и проучването на„ Протоколите на мъдреците от Сион“ и изучаването на Корана и прочетете думите на апостола от Кор.9:22.
Аз ви каня в Беотия, за да видите плодовете на пастирската грижа и бащината любов и саможертва на митрополит Нектарий. Предупреждавам ви, да не се плашите!И не демонстрирайте пренебрежение.
Освен това, не забравяйте,какво се е случило на последното освещаване,в което сте участвали.Къде са били вашите свещеници? Това, е резултат от вашата бащинска любов.
Не можете от катедрата на митрополит да се разпореждате с пищни одежди.
За писмото до Ердагон
Писмото до Ердоган, е една гротеска, не можете да твърдите,че сте го изпратили да защитите стадото си, тъй като„в Атина и Пирея проблема с исляма е много остър.“ По този начин вие нарушавате правилата, Ваше Високопреосвещенство.
За връзките на митрополит Нектарий с римокатолиците
Вие смятате за виновен митрополит Нектарий, затова че е направил представяне на книга на папата.
Свети Григорий Богослов ни учи да обичаме ближният си.Въпреки всичко трябва да ви кажа,че митрополит Нектарий покрива всички критерий за любов към ближния. Аз виждам това през дългите години, които съм негово духовно дете.
Нашите деца ходят на Света гора и помагат. Ние виждаме как във вашата митрополия каква е почитта към Ватикана.
В лагерите на нашата митрополия и в цялата епархия се поучаваме от Новия Завет. Вие се представяте като единственият мисионер в Църквата.
За позоваването на отците на Църквата
Вашето позоваване на авторитета на отците на нашата Църква и сравнението ви с тях е неуместно Ваше Високопреосвещенство.Вашите писания от службата за борба с ересите от Вашата митрополия са помпозни.
Как след представянето от вашата служба на Вселенския патриарх, за събора на остров Крит, вашият представител и съмишленик в България поиска оттеглянето(визира се интервюто на митрополит Николай Пловдивски по руската телевизия) и да го призове към покаяние и след всичко това да изпращате подарък на патриарха мозаечна икона.
Дори се говори и за други неща. Защо не избягнахте общението с„един еретик“ и отдаване на почит?Дори ви има и на снимка. Страх ви беше за митрополитската катедра? Отците на Църквата не са обичали своите катедри. Атанасий Велики и Василий Велики не са се страхували от нищо.Нима катедрата е над изповедничеството, и трябва да се стремим към аплодисментите.
Атанасий Велики не е бил фанатик и фундаменталист, защото стремежът му към святост не е бил на думи. Всичко това какво общо има с„почит“ за разкаяние, подаръци,дребни интереси,стремежи и намерения?
За митрополита на Пирея и монашеството
Пишете на митрополит Нектарий, че„ако Негово Блаженство, които е бил ваш духовен наставник, не ви е извадил от сянката на манастира Сагмата(Негово Блаженство архиепископ Йероним е бил игумен на манастира Сагмата), щяхте да си останете там с двамата други монаси.“ Нима неизвестните монаси не са гръбнакът на Църквата?Тези, които съзерцават и се молят са никому неизвестните монаси.
Ако това не е секуларизъм тогава какво друго може да бъде?Монасите се стремят към неизвестност за им се разкрие Бог. Нима скъпите одежди правят лицето на един митрополит? Или пример за Православието?Него(митрополита на Арголида) е бил изваден от„мрака“ от Негово Блаженство?Вашият наставник не ви ли извади на повърхността по същия начин?
За изборите на епископ в Арголида
Вие пишете„Негово Блаженство те направи епископ на историческата митрополия на Арголида“. Това как можахте да го твърдите? Та вие се подигравате с изборите за епископи? По този начин се избира йерархията на Църквата на Гърция?
Нима е фалшив и вашия избор?Обяснете ни. Ние сме и ще бъдем вътре вЦърквата,чиято одежда носите, но я носите без чест, въпреки че Бог е пожелал да я носите.
За съжаление Ваше Високопреосвещенство. Писмото Ви е неясно и мътно, като водата на първото пристанище на държавата, която е замърсена. Поканата към вас е валидна. С любов ще чакам да ми отговорите,какво не сте разбрал от височината на вашия престол.
с уважение:Георгиос Лембесис
Коментарът и изводите оставям на читателите.
Бел.Таня Илиева- В храмовете в Гърция не се произнасят на Неделя на Тържеството на Православието дванадесетте анатеми.
Бел.Таня Илиева- В храмовете в Гърция не се произнасят на Неделя на Тържеството на Православието дванадесетте анатеми.