Последната неделя преди началото на Великия пост се нарича от Църквата Неделя Сиропустна, защото именно на този ден се прекратява употребата на храна от млечен произход, или Неделя на прошката. В този ден след вечерното богослужение в храмовете се извършва особен чин на прощение, когато свещенослужителите и миряните взаимно измолват прошка един от друг, за да могат да встъпят във Великият пост с чиста душа, примирени със своите ближни.
В тази седмица светата Църква, както в молитвите , така и в молитвите и песнопенията се разясняват на вярващите, в какво се състои истинският пост и покаяние. Тя е постановила, обичаят в неделя вярващите да си дадат опрощение един на друг, ако някой е нанесъл обида или е съгрешил, затова този ден е наречен прощален. Обичаят е установен от Църквата в изпълнение на заповедите на Христос според Евангелието на Матей.
,, И тъй, ако принасяш дара си на жертвеника, и там си спомниш, че брат ти има нещо против тебе, остави дара си пред жертвеника и иди първом се помири с брата си, и тогава дойди и принеси дара си.
Защото, ако простите на човеците съгрешенията им, и вам ще прости Небесният ви Отец; ако ли не простите на човеците съгрешенията им, вашият Отец няма да прости съгрешенията ви.Също, кога постите, не бивайте намръщени като лицемерците; защото те си правят лицата мрачни, за да се покажат пред човеците, че постят. Истина ви казвам, те получават своята награда. А ти,кога постиш, помажи главата си и умий лицето си, та да се покажеш, че постиш не пред човеците, но пред твоя Отец, Който е на тайно, и твоят Отец, Който вижда в скришно, ще ти въздаде наяве. Не си събирайте съкровища на земята, дето ги яде молец и ръжда, дето крадци подкопават и крадат; но събирайте си съкровища на небето, дето ни молец, ни ръжда ги яде, и дето крадци не подкопават и не крадат; защото, дето е съкровището ви, там ще бъде и сърцето ви.
(Матей 5:23-24;6:14-21)