Таня Илиева
Неделята на разслабления е четвъртата неделя след Пасха в Православната църква . Името произлиза от четенето по време на литургията на Евангелието на Йоан , текста за изцелението от Иисус Христос на болния от парализа , при Овчите врати , в басейна Витезда . Банята при Овчите врати са споменати в още в Библията в Книгата на Неемия .
Строителството на банята се отнася към 8 век преди Христа . Тя се намирала около северната стена на Йерусалим , при Овчите врати , през които минавали към Храма жертвените животни и където е бил разположен пазара на животни .
Овчите врати се отъждествяват с вратите на свети първомъченик и архидякон Стефан в мюсюлманската част на Йерусалим . Там се намира голям водоем . Той има правоъгълна форма с размери 150-50-15 метра , и се намира между два резервоара . Местните жители араби го наричат ,, Биркет - Израил " . От западните му стени са съхранени развалините на две арки , които могат да съответстват на упоменатите от евангелист Йоан . Даже има версия , че Витезда е водоем , които се намирал до базиликата ,, Света Ана ". Този водоем още във времето на кръстоносците се е казвал ,, Овчата къпалня " .
Някои са смятали че , Витезда е т.нар . ,, Водоем на Девата " , които се намира в Кедронската долина , където по неизвестни причини е имало движение на водата , появяващи се три - четири пъти през седмицата .
В ден днешен Витезда традиционно се свързва с рудните около базиликата Света Ана . Археологическите данни свидетелстват , че намиращият се на юг басейн има широки размери . Неговата дълбочина е 13 метра . Витезда се споменава в Четвъртата книга Царства ( 4 Цар . 18:17) .
За Витезда , Евсевий Кесарийски пише:
,, Витезда това е басейн в Йерусалим , или Овчия , които в древността е имал пет басейна , които един от тях , се пълни с дъждовна вода , а другите имат червена на цвят вода , защото в техните води , както говорят , са били ползвани за измиване на жертвите , и затова се нарича Овчият , заради жертвите . Разказът на Евсевий Кесарийски се повтаря от Йероним Стридонски .
Според Евангелието на Йоан ( Йоан 5:1-16) , водата от банята се считала за чудотворна защото ,, ангел Господен идвал в къпалнята и раздвижвал водата , и които първи влезел в раздвижените води , оздравявал , от болестта от която страдал " . В банята лежал един парализиран човек , които страдал от 38 години и почти изгубил надеждата си за изцеление , но се надявал някои да го спусне в къпалнята при раздвижената вода .
Иисус Христос му казал : ,, вземи си постелята и ходи " . Той начаса оздравял , взел си постелята и тръгнал . Чудото било извършено в събота , и като видяли парализирания , как се вдигнал , иудеите заговорили : ,, днес е събота , не е позволено да си вземе леглото " , на което той е отговорил ,, той ме изцели , Той ми каза : Вземи си одъра и ходи " , но не искал да каже , кой го е изцелил . По-късно в храма се срещат двамата с Иисус Христос , които му заръчал ,, Ето ти си здрав вече , и не съгрешавай вече , да не би да се случи нещо по -лошо с теб " . Когато станало известно , кой е извършил изцелението в събота ,, искали да го убият Него иудеите за това ,че не толкова Той е нарушил съботата , но и назовал за Свой Отец , Бог , и направил Себе си равен на Бог " (Йоан 5: 18)
В Православната църква чудото на изцелението на парализирания човек от Иисус Христос се възпоменава ежегодно в Неделята на разслабления .