Таня Илиева
Велика събота това е последният ден преди Възкресение Христово . Той има връзка с Велики петък със страданията на кръста и смъртта на Иисус Христос . За вярващите , той е тъжен и едновременно радостен ден , Христос все още се намира в гроба , и възкресението не е дошло , но вече се изпълва е от Великденска радост .
Според преданието на този ден Иисус Христос слиза в ада , и побеждава смъртта . Едновременно той възлиза на небето с покаялия се разбойник , който е бил разпънат на кръст също и е бил от дясната му страна .
Според Писанието , след разпъването и смъртта на Христос , Йосиф Ариматейски е отишъл при Пилат и е взел тялото на Иисус , за да бъде погребано . Според обичая на римляните , тези които са били разпъвани на кръста са оставяни да бъдат изядени от птиците , но за тези които е имало разрешение от прокуратура са били погребвани .
Йосиф Ариматейски купил ленен саван , дълго платно в което погребвали според еврейският обичаи . Христовото тяло било свалено от кръста, помазано с тамян , и погребано в пещерата подготвена за погребението на Йосиф Ариматейски .
Фарисеите , които са били наясно с пророчеството на Иисус Христос за неговото възкресение , се опасявали тялото да не бъде откраднато и поставили войници да го пазят . И това е безспорно доказателство за истинността на възкресението на Христос .
По време на богослужението на Велика събота , на утренята , се прави литийно шествие с пеене на погребалното ,, Святих Боже " . Плащаницата се носи около храма. Синът Божий , чрез когото е всичкото начало , лежи в гроба , като мъртъв човек .
Сутринта в събота се отслужва вечерня с Василиева Света Литургия , една от дълбоките по съдържание служби през годината . На богослужението се четат петнадесет парамии , откъси от Вехтия завет , където се говори за Възкресението на Иисус Христос .
По късно вечерта се извършва Полунощница , на която се пее канона на Велика Събота . В края на Полунощницата свещениците пренасят плащеницата от средата на храма през Царските двери в олтара и я поставят на Престола . Тя остава тук до Възнесение Христово като възпоменание на 40 дневното пребиваване на Иисус Христос на земята .
На Велика събота става едно от главните чудеса на Православната църква : снисхождането на Благодатния огън на Гроба Господен . Това чудо става ежегодно в Йерусалим в навечерието на Възкресението на Иисус Христос . Най - ранното упоменаване на слизането на Благодатния огън е от 4 век .
Тържественото богослужение започва ранното утро и има определено чинопоследование .
Кувуклията е неголям параклис от мрамор , направен над Гроба Господен , оглежда се и се запечатва . В храма влизат православни младежи араби . Младите хора силно викат ,, няма друга вяра освен Православието , и Христос е истинен Бог " , молят Бог да дари вярващите с Благодатния огън .
В средата на денят от Йерусалимската патриаршия , която се намира недалеч от храма на Гроба Господен , започва лития , която започва пред входа на Кувуклията . Вътре е параклиса внасят голяма лампа , в която трябва да се възпламени главния огън , и тридесет и три свещи , колкото са били земните години на Иисус Христос .
В Кувуклията влиза Йерусалимския патриарх само по подрасник , като знак ,че не носи предмети , които може да запали огън . Входът на параклиса се разпечатва . Настъпва тишина , вярващите очакват чудото на появата на Благодатния огън . По правило , очакването продължава от няколко минути до няколко часа .