10 факта, които трябва да знаем за свети Атанасий Александрийски( Велики)
Таня Биринджиева- Той е бил велик ранен християнски защитник на пълната божественост на Господ Иисус Христос Човешки казано, неговата защита на божествеността на Христос, както е изповядана в Никейския символ на вярата от 325 година и след това развита в редица негови трактати е била предназначена да запази тази фундаментална християнска истина
- Той присъ ства на събора в Никея през 325 година Вероятно роден в християнски дом в Александрия около началото на 4 век - вероятно не по-рано 299 година сл . Христос- Атанасий е ръкоположен за дякон в Александрия през 320-година и в това си качество присъства на Никейския събор през 325 година. Този събор е призван да разреши теологичната криза, породена от учението на Арий.
- Избирането му за епископ Когато епископ Александър умира през 328 година Атанасий го наследява като епископ срещу него се изправят мелитианите . Те са били разколническа група, която скъсва с църквата на Александрия по време на последното голямо преследване на християните 301-311 година по въпроса за подходяща църковна практика за онези които били отстъпили и след това искали да се върнат в църквата. Иронията е, че Атанасий и мелитианците заемат подобна позиция по отношение на доктрината за Троицата.
- Той е бил освободен от позицията си на епископ заради подкрепата си за Никейския символ на вярата. Въпреки факта , че Никейският символ на вярата бил потвърден с огромна мнозинство на Никейския събор, арианите успяват да си проправят път обратно към позицията на властта и организират премахването на редица ключови епископи, които подкрепяли Никейския символ на вярата, включително Марцел от Анкира, Евстатий от Антиохия и Атанасий.
- Той имал много врагове Арианите и мелитианите излезли с редица обвинения срещу Атанасий. Например Атанасий бил обвинен, че извършил убийството на мелитийския епископ Арсений и след това е използвал една от ръцете на мъртвия за магически цели. Атанасий трябвало да отиде в Трир, за да се яви пред император Константин, за да опровергае двойното обвинение в убийство и магия. Когато влязъл в стаята, Атанасий първо се убедил , че обвинителите му знаят как изглежда Арсений. За тяхно огорчение ,, убитият,, Арсений бил жив и здрав и се криел в самият град Трир. Но когато Атанасий бил обвинен , че искал да спре доставките на царевица от Египет за Константинопол , ако бъде приет отново Арий обратно в Църквата.Атанасий признава истинността на твърдението и е заточен в Северна Франция от 336 до 337 година
- Това е първото от петте изгнания, четири които са за неговата защита на божествеността на Христос срещу арианството. Двете най-дълги , от 339 до 346 година и 356-361 година са съответно в Рим и египетската пустиня. Именно тогава е измислена поговорката,, Атанасий срещу света,,
- Подбира внимателно думите си Заслужава да се отбележи, че Анастасий не използва често термина,, единосъщен,, открит в Никейския символ на вярата, за да изложи божествеността на Христос, по-специално , че той е ,,единосъщен с Отца,, до 350 година. Дотогава Атанасий е използвал други твърдения и образи, извлечени от Писанието, в своята защита на божествеността на Христос.
- Той написва първия трактат, защитаващ пълната божественост на Светия Дух през 358 -359 година. Неговият близък приятел епископ Серапион от Тмиус, град на делтата на Нил, му разказва за бинитаризма на някои хора в неговата църква, които изповядват , че Христос е пълен Бог, но твърдели, че Светият Дух трябва да бъде включен сред ангелските същества. Има три писма от Атанасий до Серапион които защитават божествеността на Духа.
- Биографията на свети Атанасий Велики Биографията на Атанасий е написана от египетския монах Антоний и тя играе ключова роля в обръщането на Августин от Хипон през 386 година. Сред нещата които разказва Антоний е феноменалното наизустяване на Библията от Атанасий. Най-вероятно Атанасий също е знаел наизуст и Светото Писание
- Едно от писмата на Атанасий съдържа най-ранния пълен списък на новозаветните книги, които отговарят на новозаветния канон. Писмото от Възкресение Христово от 367 година на Атанасий съдържа първия известен списък от Новия завет, който отговаря точно на съвременния списък на новозаветния канон. Наред със Стария завет, Атанасий обявява тези книги като ,, извори на спасението, за да могат жадните да се наситят с живите думи, които съдържат. Само в тях е провъзгласено учението за благочестието,,