Таня Биринджиева
Днес в Русия се отбелязва празника на Донската икона на Пресвета Богородица, която се смята за една от първите чудотворни изображения, създадено в Русия. Обект на спор досега е кой е иконописеца, който я е нарисувал и къде е нарисувана.
Всяка година в първите три дни вярващите се покланят на чудотворната Донска икона, тя е изнасяна специално от Третяковската галерия и това е голямо събитие за вярващите от Москва и околностите.
За Донската икона за разлика от другите чудотворни икони се знае от църковното предание, че е изписана в Русия. Иконата не е открита по чуден начин, както Казанската Божия Майка, не е пренесена от Византия, както Тихвинската, но широко почитана икона. За начина и на поява има много бели петна.
Най-разспространената версия се родила благодарение на намерените от изследователи записки от архива на Донският манастир. Според тях иконата е подарена на княз Димитрий от донските казаци от Сиротина сега Волгоградска област през 1692 година. А кога се е появило преданието е неизвестно. Друго предание ни води до времената на цар Иван Четвърти, когато се е състояла Куликовската битка. След смъртта на цар Иван Грозни Москва се е спасила като по чудо от татарите и вярващите го отдават със застъпничеството на Пресвета Богородица. Пред нея се е молил целият град и това е станало в Донският манастир.
Донската икона на Пресвета Богородица е създадена в гръцки стил и се отнася към типа,,Елеуса". Учените смятат, че иконописец на тази икона е Андрей Рублюв, а не Теофан Грък.