Таня Илиева
Петдесетница е рождения ден на църквата . Тя е един от дванадесетте Господски празници .
Слизането на Светия Дух над апостолите е станало на празника Шавуот и е описано в книгата „ Деянията на светите апостоли “( Деян . 2:1-18) . Празника Шавуот е свързан с 50 - тия ден след Изхода от Египет и когато евреите се приближили към планината Синай са получили от Бог Тората , и с това е бил сключен договора споменат в книгата Изход 19:6 . Шавуот винаги се празнува в началото на жътвата на пшеницата . И в този ден в Йерусалимския храм се правело приношение на първите плодове на земята : плодове , овощки . Но празника съвпадал и с 50 - тия ден от Възкресението на Христос и десетия от Неговото Възнесение апостолите се събрали в Сионската горница в Йерусалим(Деян .2:2- 4 ) .
В този ден в града се намирали много иудеи , които били дошли за Шавуот . От Сионската горница се чул шум и те били привлечени от него и се струпали пред нея , апостолите започнали да говорят на различни наречия „ всеки слушал да говорят на неговото наречие “ , всички били изумени . Имало и такива , които се надсмивали над апостолите и „ говорили : те са се напили със сладко вино“ ( Деян . 2-13) . И в отговор на това апостол Петър произнесъл първата си проповед :
„ Тогава Петър се изправи с единадесетте , издигна глас и почна да им говори :мъже иудеи и вие всички , които живеете в Йерусалим ! Нека ви бъде известно това , и внимавайте на думите ми : тия не са пияни , както вие мислите , защото е третия час през деня ; но това е реченото чрез пророк Иоиля , „и ето , в последните дни , казва Бог , ще излея от Моя дух върху всяка плът ; синовете ви и дъщерите ви ще пророчествуват , младежите ви ще виждат видения , а старците ви ще сънуват сънища ; и в ония дни върху рабините Ми ще излея от Моя Дух , и ще пророчестват . “
( Деян. 2:14-18 )
Първото си наименование празника е получил в чест на слизането на Светия Дух над апостолите , това което им е обещал Иисус Христос преди Своето възнесение на небето . Слизането на Светия дух е показало троичността на Бог . По този повод свети Йоан Златоуст пише :
„ И е изпълнил целия дом . Диханието на бурята е било като кръщелната вода ; а огънят служи за знак именно на тази сила . Това никога не се е случвало с пророците ; то е било точно това с апостолите ; а с пророците е било иначе . Например с Иезекил му било дадено свитък книга , и е трябвало да го изяде , и след това да го говори : и „е било“ , говори той , „в устата ми сладко като мед “(Иез 3:3 ).Или още : ръката Божия се намесва в езика на друг пророк (Иер .1:9 ) . А тук всичко извършва Светия Дух и по такъв начин се явява равночестен на Отца и Сина “
В този ден може би е най-красивата и тържествена литургия през цялата година . В навечерието , в събота вечерта се отслужва всенощно бдение , на Великата вечерня се четат три парамии : първата разказва за това как Светият Дух е снисходил над праведните във Вехния завет ( Чис. 11:16-17-Чис.11:24-29) , втората( Иоил. 2:23-32 )и третата (Иез.36:24-28) всичките , са пророчества за слизането на Светия дух над апостолите на Петдесетница ; за първи път след Великия пост се изпълнява Царю небесний ,която се повтаря още два пъти на утренята и вечернята ,чете се Евангелието на Йоан , и се изпълняват двата канона на Козма Моюмски и Йоан Дамаскин . След това се чете Апостола . След литургията се отслужва деветия час и великата вечерня , на която се пеят стихирите , представящи слизането на Светия Дух , по времето на вечернята се изпълняват трите коленопреконни молитви , и се четат още седем за Църквата , за спасението на всички молещи се и за успокоение на душите на всички починали , в това число „во аде держимых “ . С това завършва послепасхалният период , по време на които в църквата не се правят поклони .
На следващият ден се отбелязва денят на Свети Дух.