вторник, март 07, 2017

Чудотворните икони на Великата Лавра


Таня Илиева


Две са чудотворните икони на Великата Лавра на свети Атанасий Атонски : Света Богородица Икономиса и Света Богородица Кукузелиса .

Иконата ,,Света Богородица Икономиса" или ,, Домострителка " се намира в Света Гора-Атон , в Лаврата на свети Атанасий Атонски и историята на нейното появяване е следната. През 10 век свети Атанасий Атонски е основал на Атон Лаврата . 
Но дошло време на голям глад и монасите взели решение да отидат там има достатъчно храна.


И така останал само свети Атанасий Атонски , но не след дълго време и той бил принуден да напусне манастира . С желязен посох тръгнал на път , но изведнъж видял една жена на пътя си , тя била със синьо покривало . Свети Атанасий Атонски се изумил : от къде може да се е появила тази жена , защото на Света Гора е било забранено влизането на жени ? Жената сама го попитала за това , къде отива . В отговор свети Атанасий е попитал : Как си дошла и от къде си ? И защо искаш да знаеш , къде аз отивам   . И така останал само свети Атанасий Атонски , но не след дълго време и той бил принуден да напусне манастира . С желязен посох тръгнал на път , но изведнъж видял една жена на пътя си , тя била със синьо покривало . Свети Атанасий Атонски се изумил : от къде може да се е появила тази жена , защото на Света Гора е било забранено влизането на жени ? Жената сама го попитала за това , къде отива . В отговор свети Атанасий е попитал : ,,Как си дошла и от къде си ? И защо искаш да знаеш , къде аз отивам  ? Ти виждаш ,че аз съм монах ."
Тогава той разказал за всичко , което се е случило с Лаврата , на което Жената отговорила:  ,, И заради това ти ще напуснеш манастира , заради едно парче хляб !? Върни се! Аз ще ти помогна , само не губи своето уединение и не оставяй Лаврата , която ще се прослави и ще заеме първо място сред манастирите на Света Гора-Атон .",,Но коя си ти " - попитал свети Атанасий умилен ,  Непозната ,, Аз съм - Майката Божия . Аз съм тази на която ти ще посветиш своята обител " - отговорила Жената . Свети Атанасий погледнал недоверчиво към нея и отговорил : ,, Боя се от това , че понякога врага на човеците приема образа на светъл ангел . Как ще ме убедиш в правотата на думите си ? " ,, Виждаш ли този камък - чул старецът - удари с посоха си и тогава ще получиш отговор на това , Кой говори с теб . Знай ,че от сега нататък аз ще стана Икономиса или Домострителка на твоята Лавра ." 

Атанасий Атонски ударил с посоха си по камъка , и от него избликнала вода .



Аязмото на Пресвета Богородица
Поразен от това чудо свети Атанасий Атонски паднал в нозете на Пресвета Богородица , но нея вече я нямало . Когато той се върнал в обителта си , с изумление намерил , че складовете на манастира са пълни . И така монасите скоро се завърнали .

Според волята на Пресвета Богородица в лаврата на свети Атанасий Атонски до този ден няма иконом , само помощник - иконом . В памет на явяването на Божията Майка в лаврата е изрисувана иконата на Света Богородица Икономиса . На иконата е изобразена Пресвета Богородица с младенеца държаща го с лявата си ръка . От дясната ѝ страна седи преподобни Михаил Синадски , а от лявата ѝ страна седи преподобни Атанасий Атонски, държащ в ръцете си умален модел на Лаврата . 

На мястото на срещата му с Майката Божия има не голяма църква посветена на Живоносния източник.


Другата чудотворна икона , която се намира в Лаврата е ,, Света Богородица Кукузелиса " Тя е свързана с прекрасното пеене , пред нея на преподобни   Йоан Кукузел . Неговата награда била една жълица подадена от Пресвета Богородица .


Translate