сряда, ноември 20, 2024

Свети Никодим Светогорец: За поста в сряда и петък


Свети Никодим Светогорец
Правило 69 на светите Апостоли предписва епископ или свещеник, или иподякон, или четец, или певец, който не пости през Светата Петдесетница, и в сряда и петък, да бъде низвергнат, а мирянин, който не пости така че трябва да бъде отлъчен, освен ако не е възпрепятстван да пости поради телесна болест. Виждаме, че апостолите са включили поста в сряда и петък към поста на Светата Петдесетница. Затова , както по време на петдесетния пост трябва да се спазва сухо хранене, което се състои в ядене веднъж на ден в деветия час, без олио и вино, така и в постните дни- сряда и петък, постът трябва да се спазва неизменно. 
Затова свети Епифаний казва:,, Постът в сряда и в деня преди събота(сиреч петък) - трябва да се спазва до деветия час", а Филосторгий също казва, че постът в сряда и петък не се ограничава само от въздържание от месо, но е установено да не се яде храна в тези дни до тези часове следобед. Поради тази причина Свети Бенидикт установява пост в сряда и петък до деветия час, а Балсамон забранява да се ядат животни с кожа в сряда и петък, както повреме на Петдесетница. И така, нека не говорят глупости някои, които твърдят, че постът в сряда и петък не е по апостолските правила, тъй като апостолите в своите правила го причисляват към поста на Великата Петдесетница, а в правилата си го причисляват към поста на Св. Седмица, казвайки:,, Необходимо е да се пости през Великата седмица и в сряда и в петък". Но защо казвам, че това е законът само на апостолите? Това е законът на самия Христос, защото казват апостолите в книга 5 , глава 15 от ,, Правилата":,, Самият Той( тоест Христос) ни заповядва да постим в сряда и петък" . Постим тези дни според свещеномъченик Петър :,, в сряда , защото в сряда се състоя срещата на евреите за предателството на нашия Господ, в петък Той претърпя смърт за нашето спасение". Божественият Йероним казва същото.

Тъй като постът на Великата Петдесетница се приравнява на поста в сряда и петък, в резултат на това мярката за облекчение на тези два поста за болните трябва да бъде равна. Следователно, както 8-то и 10-то правило на Тимотей позволяват на жена, която е родила на Великата Петдесетница, да пие вино и да яде достатъчно храна, за да издържи поста, така и на човек, който е прекомерно изтощен от изключително тежка болест. Затова божественият Йероним казва: ,, В сряда и петък не бива да се разговява, освен ако няма голяма нужда". Блажени Августин казва същото.
Но тъй като месодайниците, искайки  да нарушат поста на Великия пост и сряда и петък, или излагат предлог, че са болни, без да са такива,или, дори когато са болни, казват, че маслото и виното не са достатъчни, за да укрепят тяхната слабост, тогава поради тези претексти изповедникът или епископът не трябва да вярват само на думите на болния, но е необходимо да помолят опитен и богобоязлив лекар и по негово указание да позволят на пациента да отслаби поста си.

Трябва също така да отбележим , че трябва да се пости по отношение на храната в сряда и петък, трябва да се пости и по отношение на плътските удоволствия. Затова в тези дни не трябва да правят бракове, тъй като божественият Павел заповядва на съпрузите да не се съединяват по време на молитва и пост: ,, Не се лишавайте един от друг, но по съгласие за известно време, но продължавайте в пост и молитва". А божественият Златоуст, цитирайки като доказателство словото на Йоил, което гласи:,, Освети поста.... , за да може младоженецът да отдели своите и невестата от нейния дворец, казва, че ако младоженците, които имат силна похот и цъфтяща младост и необуздано желание не трябва да се съвкупляват във време на пост и молитва, особено не за други съпрузи и съпруги, тези , които изпитват насилие от плътта, не трябва ли да се съвкупляват? Следователно, точно както съпрузи и съпруги, които не се въздържат на Великия пост, не трябва , според Балсамон, да се причестяват на Великден, но също и трябва да бъдат коригирани чрез покаяние, по същия начин съпрузите и съпругите, които се обединяват на сряда и петък трябва да бъдат коригирани с покаяние.
Що се отнася до поста в понеделник, въпреки че разпоредбите изискват монасите да го спазват, много миряни и особено жени също го спазват. Заслужава да се спомене и приеме идеята, изразена от някои благоразумни духовни хора за поста в понеделник. Състои се в следното. Господ ни казва, че ако нашата праведност не е по-голяма от праведността на книжниците и фарисеите, ние няма да можем да влезем в Царството Небесно. Тъй като фарисеите са постили два дни в седмицата, както казва фарисеят:,, Аз постя два пъти в съботата, тогава означава, че ние , християните, трябва да постим три дни в седмицата, така че нашата праведност да надмине праведността на фарисеите. И божественият Златоуст ясно казва, че фарисеите са постили в сряда и петък, тълкувайки думите два пъти в събота, въпреки че Теофилакт, в своето тълкувание на евангелската притча за митаря и фарисея, и други твърдят, че фарисеите са постили в понеделник и четвъртък, не според заповедта, а според легендата, вярвайки, че Мойсей се е изкачил на планината в четвъртък и е слязъл от нея в понеделник. Мелетий Изповедник казва, че в понеделник е подходящо да се пости, за да започне седмицата с пост.

Translate