неделя, март 01, 2020

Великият пост


Блогът на Таня Илиева


Тази година постът преди Възкресение Христово започва на 2 март и завършва на 18 април.
Той винаги започва по различно време, но винаги трае 48 дни или седем недели без един ден.
Частите на Великия пост са: първите 40 дни символизират оттеглянето на Иисус Христос в пустинята.
Лазарова събота, предният ден преди Вход Господен в Йерусалим, една седмица преди Възкресение Христово.
Страстната седмица, която символизира последните дни от живота на Иисус Христос на земята.
Главната цел на поста е пречистването на душата чрез ограничаване на храната и молитва пред важният за всички християни празник.
Затова преди началото на поста е нужно да се обърнем за благословение към свещеник, да се изповядаме и причастим, иначе всичко това ще бъде просто една диета.
В този период е забранено всяко месо и продукти от животински произход като мляко, млечни продукти и яйца.
Риба може да се яде само на 25 март ( Благовещение) и на Цветница. Също е препоръчително да се избягват шоколадови бонбони, сладкиши.
Алкохолните напитки са забранени в първите шест дни от поста и през дните на Страстната седмица. В останалото време може по малко вино.
Ето и храните през поста:
Понеделник,сряда и петък суха храна, например вода ,черен хляб, плодове и зеленчуци
Вторник и четвъртък готвено без мазнина
Събота и неделя готвено с мазнина, вино.
Постът не е желателен за бременни и кърмещи жени, военнослужещи, деца до 12 години, стари хора, хора след операция и тежко болни. Но всичко е индивидуално.
През Великият пост трябва да избягваме шумните разговори, сквернословия и конфликти.Не трябва да таим обиди, вредните навици като пушене и употреба на алкохол, да се откажем от празниците, по това време е забранено да се извършват венчавки.
Това е времето за духовно пречистване, затова трябва да усърдно да се молим, да ходим на литургия и правим добри дела.

Продуктите, които можем да консумираме са : бобови храни, орехи, гъби. Различни каши, сезонни плодове и зеленчуци, компоти,мед.

Даже разрешените продукти трябва да се използват ограничено и в съответствие с изискванията на Църквата.
Първата неделя на Великия пост се отличава с особена строгост.Това е време за усърдна молитва. Християните трябва да се стараят да ходят всеки ден в църквата,и в събота или неделя да се причастят и изповядат.
В първите четири дни в храмовете се чете Великият покаен канон на свети Андрей Критски, който е пронизан от съзнанието за своята греховност.
В петък на литургията се освещава коливо- варена пшеница с мед в памет на свети Теодор Тирон, който помага на християните за съблюдаването на поста.
Първата неделя на поста е посветена на Тържеството на Православието. В този ден ние е нужно да благодарим на Бог  за това, че ние сме православни християни.
Постът в този период е много строг. Монасите в стари времена в първите пет дни нищо не са яли. Но съвременните условия са други.
Затова свещениците препоръчват пълно въздържание от готвена храна само в понеделник, вторник, сряда, четвъртък и петък.
Към обичайните молитви се добавят Великопостната молитва на свети Ефрем Сирин, която се чете в църквата:


Господи и Владико на моя живот, не ми давай дух на безделие, униние, властолюбие и празнословие.
Но дух на целомъдрие, смиреномъдрие, търпение и любов дарувай на мене, Твоя раб.
Ей, Господи Царю, дай ми да виждам моите прегрешения и да не осъждам моя брат, защото си благословен во веки веков. Амин 

Покаянието за извършените грехове е важна част от духовното пречистване. Затова е нужно ежедневно в течение на поста да произнасяме молитва за прошението на нашите грехове.

Обръщам се аз, раб( иня) Божия( името), към Тебе, Господи, и от цялото си сърце те моля Тебе,да простиш моите грехове.Смили се над мене, Царю Небесни, избави ме от душевните ми мъчения и самоизтезания. Към  Тебе се обръщам, Сине Божий. Ти умря за нашите грехове и възкръсна Ти, за да живееш вечно. Надявам се на Твоята помощ и моля за твоята благословия над мене.Ти винаги си моят Спасител.

Всяка сутрин, особено по време на поста, е необходимо да започнем с молитва, за да можем да защитим себе си от всякакви неприятности можем да казваме кратка молитва.

Господи Боже,бъди милостив към мене грешният. Очисти моята душа от грехове, избави ме от зли помисли.
Защити ме от враговете и от техните злодеяния. Вярвам в Твоята щедрост и Твоята доброта, която ти ни даруваш Ти на нас. Слава Тебе,Боже.Амин.

Да завършваме денят с молитва също е желателно.

Господи Боже,създателю на всичко живо на земята и Царю Небесни, прости ми греховете, извършени от мен през деня, с дума или дела. Дори насън аз, Божият слуга, не губя вяра в Теб. Вярвам,че ще ме спасиш от греховете и ще пречистиш душата ми. Всеки ден се надявам на Твоята защита. Чуй молитвата ми, отговори на молбите ми. Амин.

Преди да си легнем да спим ,можем да се обърнем към нашият ангел пазител.

Ангел пазител, покровител на душата и тялото ми. Ако днес съгреших, избави ме от греховете ми. Моли се за мен, Божият слуга, пред Господ Бог, помоли го да ми прости за греховете и да ме предпази от злото. Амин
Леки и спасителни пости.

Translate