неделя, януари 13, 2019

Неделно четиво: Евангелие от Матей 4:12-17

А като чу Иисус, че Йоан е предаден,отиде в Галилея и като остави Назарет, дойде и се засели в Капернаум крайморски, в пределите Завулонови и Нефталимови, за да се сбъдне реченото чрез пророк Исаия, който казва: ,, земята Завулонова и земята Нефталимова, на крайморския път, отвъд Иордан, езическа Галилея народът, който седеше в мрак, видя голяма светлина, и за ония, които седяха в страна и сянка смъртна, изгря светлина".
Оттогава Иисус начена да проповядва и да казва: покайте се, защото се приближи царството небесно.

Господи, Боже мой! на тебе се уповавам, спаси ме от всички мои гонители и ме избави; да не изтръгне врагът като лъв душата ми и да я не разкъса, кога няма избавител, нито спасител. Господи, Боже мой! ако съм направил нещо, ако има неправда в ръцете ми, ако съм отплащал с зло ономува, който е бил в мир с мене, аз, който съм избавял дори оногова, който без причина ми е станал враг,- нека врагът погне душата ми и я настигне, нека стъпче в земята живота ми, и славата ми да хвърли в праха. Стани, Господи, в гнева Си, дигни се против бесненията на враговете ми, пробуди се заради мене за в съда, който си заповядал,- множество народи ще застанат около Тебе; издигни се високо над тях. Господ ще съди народите. Съди ме, Господи, по правдата ми и по непорочността, що е в мене. Да престане злобата на нечестивите, а праведника подкрепи, защото Ти изпитваш сърца и утроби, праведний Боже! Моят щит е в Бога, Който спасява правите по сърце. Бог  е съдия праведен, крепък и дърготърпелив, и Бог, Който всеки ден строго изисква; ако някой не се обръща, Той изостря меча Си, изопва лъка Си и го насочва, приготвя за него смъртоносни оръдия, прави стрелите си палещи. Ето, нечестивият зачена неправда, носи злоба и роди си лъжа. Ров изрови, изкопа го дълбоко и падна в ямата, която приготви; злобата му ще се обърне върху неговата глава, и злодейството му ще падне върху темето му.
Ще славя Господа по Неговата правда и ще възпявам името на Господа Всевишни.

Из притчи Соломонови

Синко, ако твоето сърце бъде мъдро, и моето сърце ще се порадва; ще се радват и моите вътрешности, когато твоите уста говорят право. Нека сърцето ти не завижда на грешници, но да пребъдва през всички дни в страх Господен; защото има бъднина, и твоята надежда не е изгубена. Слушай, синко, и бъди мъдър и насочвай сърцето си по правия път. Не бъди между ония, които се с месо пресищат, - защото пияницата и който се пресища, ще осиромашеят, и сънливостта ще ги облече в дрипи. Слушай баща си: той те е родил; не занемарявай майка си и кога остарее. Купувай истина и не продавай мъдрост, учение и разум. Бащата на праведника тържествува, и който е родил мъдрец, радва му се. Нека се радва баща ти, нека тържествува майка ти, която те е родила. Синко, дай си мен сърцето, и очите ти да гледат моите пътища, -защото блудницата е дълбока пропаст,чужда жена- тесен кладенец; тя като разбойник причаква и умножава законопрестъпниците между човеците. У кого-ах? у кого-ох? у кого - караница? у кого -скръб? у кого рани без причина? у кого зачервени очи? У  ония, които засядат около вино, които ходят да издирват подправено с аромат вино. Не гледай виното как се червенее, как пуща искри в чашата, как гладко се лее; отпосле то ще ухапе като змия и ще жилне като аспида; очите ти ще гледат чужди жени, и сърцето ти ще говори развратно; и ти ще бъдеш като заспал всред море и като задрямал на връх мачта. И ще кажеш:,, биха ме, не ме боли; тласкаха ме, не усещах. Кога се пробудя, пак ще търся същото". Да те се не ревнат лошите човеци, и насилство крои, и устата им за лошо говорят. С мъдрост се къща урежда и с разум се укрепва, и с вещина нейните клетове се напълнят с всякакъв драгоценен и добър имот. Мъдър човек е силен,  и разумен укрепва силата си.

Translate