Вселенска патриаршия и църквата на Украйна, изразяват благодарност на изтъкнатите изследователи от гръцки и руски произход, чийто безупречен научен принос допринесе за възстановяването на историческата истина за отношенията между украинската църква и Вселенска патриаршия.
По-специално благодарност се изразява на специалистите от Института за обучение на Националната банка на Гърция и известен историк, учен и палеограф Агамемнон Тселикас, който предостави на Вселенската патриаршия, както е в оригинала и в транлитерация, стари копия на патриархалните и синодални документи, свързани с отношенията на Украинската църква с Константинопол и Московска патриаршия през 17 век.
В същото време изказваме искрената си благодарност на ерудириния учен господин Константин Вецошников, който сподели своите безценни знания за тази публикация, която е получена от Вселенска патриаршия.
1
Вселенският патриархат и църквата на Украйна
Документите свидетелстват
В контекста на проучването, проведено от Вселенската патриаршия, за предоставяне на църковен статут на автокефалия на Украйна са формулирани различни мнения, включително и на представители на държавни институции, които поставят под въпрос правомощията на каноничната Константинополска църква да извършва действия в тази насока. Основният аргумент, предложен в тази връзка е, че Украйна е,, канонична територия на Московска патрирашия", и поради това актът на Вселенска патриаршия ще бъде ,,намеса" в чуждестранна църковна юрисдикция. Поради това бе счетено за необходимо Константинополската патриаршия да каже цялата историческа и канонична истина относно отношенията на Константинополската и църквата на Украйна, както е видно се съхраняват официални документи, които за съжаление са игнорирани, или по друг начин умишлено скрити.
Отношенията на Вселенска патриаршия с църквата на Украйна. Кратка историческа справка .
Украинците, както и всички потомци на старата Русия, дължат на Константинополската патриаршия своята християнска вяра и православни корени. Известни са историческите събития, довели до кръщението на Киевския княз Владимир Велики през 10 век и разспространението на Православието в цялата Киевска Рус. Вселенската патрирашия се формира като църква - майка за целия украински народ, както и за всички руснаци, беларуси и други народи от този голям регион.
2
Руската митрополия е записана в древните наредби на Цариградската патриаршия, например в дневника на Лъв Мъдри през 10 век като шестнадесета епархия на Вселенската патрирашия. Тя първоначално е била включена под името,,Киев и цяла Рус, разбира се със седалище Киев". Впоследствие, митрополитът на Киев премества постоянното си пребиваване от града. Преместен е в Москва, макар да се считало, че Киев е каноничното пребиваване. Около средата на 15 Киевската митрополия е разделена на две части след избирането на митрополит Йона в Москва през 1448 година и митрополит Григорий, начело с патриарх Григорий Мамасон, към униатите през 1458 година. Митрополит Григорий се връща към православната вяра и е приел поста от Вселенският патриарх Дионисий Първи-1470-, а през 1561 година в Москва е бил поставен митрополит Теодосий, без консултации с Вселенската патриаршия. След ставането на Москва на митрополитски център при управлението на патриарх Иеремия Втори-1589 година- Киевската митрополия продължава своето съществуване, като подчинена на Константинополска патрирашия, която упражнява контрол посредством екзарси, и през 1589 година патриарх Иеремия Втори посещава Киев, по време на това посещение са отстранени духовниците, които са били назначени и поставя нов митрополит, и свиква събор в Украйна.
Може би най-значителната помощ от страна на Вселенска патрирашия е указана по време на романизацията и присъединяването на епископите към унията.
СЛЕДВА