събота, април 22, 2017

Томина неделя ( Антипасха)

Таня Илиева 

Томина неделя е празник , които се празнува в църквите в неделята след Възкресение Христово , известен  е още като Антипасха . Антипасха означава ,, подобие на Пасха " , думата   е    с  гръцки корен от άντι - подобие        Πασχα   - Пасха . 

Първото упоменаване на Антипасха се намира в антиохийското произведение ,, Апостолски постановления " написано около 380 година   , описанието на йерусалимското богослужение на този ден в ,, Поклоничеството на Егерия " датирано около 400 година.

В древната Църква кръщението на новопосветените християни или неофити ставало на литургията на Велика събота и на Възкресение Христово . Първите осем дни след кръщението неофитите носели бели одежди и ги сваляли на осмият ден , т. е . на Антипасха . И от този обичай едно от известните  названия в римокатолическата църква е ,, Ден на Господа в бяло " , затова при православните първата седмица от Великден е Светлата седмица . Свалените бели кръщелни одежди имат символично значение - един от външните признаци на тайнството се свалят , а неговият вътрешен смисъл е просвещението и Светата истина остават завинаги в сърцето на покръстеният . 

Богослужението е свързано с възпоменанието за двете появявания на Иисус Христос на апостолите , първо вечерта  на Възкресение - всички десет апостоли били там , а Тома отсъствал и после на осмия ден пред вече всички апостоли ,в това число и Тома , които изразил съмнение и казал че , ще повярва когато сложи пръст в раните на Иисус Христос . На този ден всички християнски вероизповедания   четат Евангелието на Йоан 20:19-31 . 
Със своето явяване на апостол Тома , възкръсналият Господ уверява , че неговото възкресение  не е мнима плът , прозрачна , а действително причиста плът , която е била прикован на кръста и на която са останали  рани , даже и след Възкрасението . 

Важна тема на празника е обновлението на цялото творение в резултат на Възкресение Христово . В древнохристиянското богословие Възкресение Христово се споменава  в Посланието на Варнава от края на І век  , като денят на Възкресението е ден на началото на Божието творение , описаното в книга Битие е и едновременно и осми ден , началото на бъдещето Царство , в което няма край . И така Антипасха е осми ден след Възкресение Христово , се явява като предобраз на Царството Божие и първи ден от обновлението Христово в света . Григорий Богослов пише в проповедта си за Антипасха следното :
,, Нека  да е пролетта на земята , пролет духовна ,    пролет  на душата , пролет на тялото  ,  пролет   видима  ; и ако ние участваме в нея , това ще прекрасна промяна , която е обновление за цялота земя в името на обновения живот на Иисус Христос "

От 18 век в Римокатолическата църква на Антипасха е установен обичая на първото причастие на децата .

Translate