Таня Илиева
Първите три дни на Страстната седмица , са начало на подготовката за Възкресение Христово . Съдържанието на богослужението е главно съсредоточено във възпоменанието на Страстите Христови . Наред с разказите и наставленията през тези дни , са разказани и последните дни на Иисус Христос преди неговите Страдания , а също и събитията последвали ги . И така в понеделник се разказва за смоковницата , която е била прокълната , във вторник се разказва за 10 девици и беседата на Господ за Второто Пришествие и Страшният съд , в сряда за помазването на краката на Иисус Христос във Витания и за предателството на Юда .Това са темите , които присъстват в евангелските текстове и са намерили отражение в песнопенията в тези дни ; една от тях е историята на старозаветният патриарх Йосиф , основана на вехтозаветните четения - парамиите на вечернята . Велика или Страстна седмица вече така е била известна вече през 4 век и това означение са получили всички дни през седмицата .
В ,, Поклоничеството " на Егерий , се отбелязва йерусалимската литургична практика от края на 4 век , като се отбелязва , че първите три дни на Страстната седмица утренната служба се отслужвала в Параклиса на Възкресение Христово и по следният начин :от първото пеене на петлите до разсъмване , по чина на Великият пост ; вечернята от 15 часа до 19 часа , служила се е в Мартириума - това е главният храм , тя се състояла от химни , антифони , библейски текстове и молитви и завършвала с чина на благословението и отпуста , след което епископът заедно с вярващите правели шествие с химни към параклиса на Въкресението Христово , където пеели още един химн , прочитала се молитва , епископа давал благословия и отпускал .
Във Велики вторник след вечерният отпуст в параклиса се правело шествие до храма на Елеонският хълм , и там епископът , влизал в пещерата , където покрай нея според преданието Иисус Христос дал наставленията си за Второто Пришествие и краят на света на своите ученици , прочитало се Евангелието от Матея с това наставление (вероятно Мат .24-25 ) ; след това четене следвало даването на благословия и отпуста .
Особеното във Велика сряда се заключавало в това ,че преди благословията вярващите вечерта в параклиса епископът влизал в пещерата на гроба и един от свещениците прочитал Евангелието , откъса за предателството на Юда и се завършвало с специална молитва . Егерий отбелязва , че през цялото това време всички в храма ридаели .
Описание за точният начин на вечернята в тези дни се съдържа в един превод на Лекционария , отразяващ практиката през 5 век , за вечернята на Велики понеделник , Велики вторник и Велика Сряда . В Лекционария се отбелязва ,че вечерната служба на Велики понеделник и Велика сряда се извършвала в Мартириума и в Елеонската планина . Евангелието се четяло във Велика сряда се четяло в параклиса на Възкресението Христово .
В грузинският превод на Лекционария , се отразява практиката през 7 век , на вечернята в тези дни се четат 4 парамии и се пее в тези дни след Евангелието , които се пее след Евангелието ,, Прежде Страсти говорил Господ " .
В днешни времена в гръцката практика утренята на първите три дни се нарича ,, Последование на Жениха " , и на Велики понеделник по време на ,, Се женихъ грядет " се извършва тържественият чин на изнасянето на иконата от олтара ,, Жениха " , където е изобразен Христос с тръненият венец .
При римокатолиците първите три дни пък се извършва чина на будните дни на Великия пост . Текстовете са предимно от книгите на Йов и Товита и се чете Евангелието на Йоан .