четвъртък, април 18, 2019

Молитвата ,, Отче наш"


Молитвата ,, Отче наш" също се нарича Господнята молитва, защото Самият Христос я е дал на апостолите в отговор на тяхната молба,, Научи ни да се молим"(Лука 11:1). Днес християните казват тази молитва всеки ден сутрин и вечер, в църквата по време на литургия. Но за съжаление, често повтаряйки една молитва, ние не винаги мислим за това, какво точно стои зад думите и?

Ние наричаме Бог Отец, защото Той е създал всички нас?
Не, затова можем да Го наричаме- Създател. Обръщението Отец предполага ясно дефинирани лични взаимооттношения между децата и Отца, които трябва да се изразяват главно в оприличаването на Отца. Бог е Любов, затова целият ни живот трябва да стане израз на любов към Бога и към хората около нас. Ако това не се случи, рискуваме да станем подобни на онези, за които Иисус Христос казва:,, Ваш баща е дяволът; а вие искате  да изпълнявате похотите на баща си. Той си беше открай човекоубиец и не устоя на истината, понеже в него няма истина. Кога говори лъжа, своето говори, защото е лъжец и баща на лъжата".
Старозаветните евреи са загубили правото си  да наричат Бог Отец. Пророк Еремия говори за това с горчивина:,, Но наистина , както жена вероломно изневерява на съпруга си, тъй вероломно постъпихте с Мене вие, доме  Израилев, казва Господ.
Чува се глас по оброчищата, жален плач на Израилевите синове, задето те извратиха своя път, забравиха Господа, своя Бог.
Върнете се, размирни деца: Аз ще  изцеря  вашето непокорство. - Ето , ние идем при Тебе, защото Ти си Господ, Бог наш.(Еремия 3:20-22)
 Въпреки това, завръщането на бунтовните деца става само  с пристигането на Христос. Чрез Него Бог отново  осиновява всички, които желаят да живеят според заповедите на Евангелието. Свети Кирил Александрийски казва:,, Само Бог може да позволи  на хората да го наричат Бог Отец. Той дава това право на хората, като ги прави Божии синове. Въпреки факта, че те са се оттеглили от Него и са били в екстремна злоба срещу Него, Той даде забрава на обидите и даровете на благодатта"

Защо ,, нашият Отец", а не ,,моят"? В крайна сметка, изглежда, какво би могло да бъде за един човек по -личен въпрос, отколкото да се обърне към Бога?

Най-важното и лично нещо на един християнин е любовта към другите хора. Затова сме призовани да молим Бог за милост не само за себе си , но и за всички  хора, живеещи на Земята.
Свети Йоан Златоуст казва:,, Ние не казваме: Отче Мой, Който си на Небето", но -нашият Отец, и така ни е заповядано  да се молим за цялата човешка раса и никога за нашите собствени блага, но винаги за ползата на ближния си. И по този начин се унищожава враждебността, а гордостта се сваля, и завистта се  унищожава и въвежда любовта-майката на всичко добро; унищожава неравенството в човешките дела и показва пълното равенство между царя и бедните, защото във всички дела най-високо и най-необходимо всички имаме равно участие"

Защо ,, на Небето", ако Църквата учи, че Бог е вездесъщ?
Бог наистина е вездесъщ. Но човекът винаги е на определено място, а не само с тялото си. Нашите мисли също имат винаги определена посока. Споменаването на Небето в молитвата ни помага да отклоним ума ни от земното и да го насочим към Небесното.

Да се свети твоето име
Защо специално искаме това, ако Бог винаги е свят? 
Да , Бог винаги е свят, но ние самите сме далеч не винаги свети, макар да Го наричаме Отец. Но не могат ли децата да бъдат като Отеца си?,, Да се свети Твоето име", това е молбата ни към Бог да живеем праведно, тоест, за да бъде Неговото име осветено чрез нашия живот.
За какво царство говорим? Искаме ли Бог да стане световен цар?
Царството Божие, това са думи, които едновременно означават две неща:
Състоянието на обикновения свят след края на света и последния съд, в който живеят хората, превърнати в благодат, и които наследяват това Царство.
Състоянието  на човек, който, изпълнявайки заповедите на Евангелието, побеждава страстите и чрез това дава на себе си благодатта на Святия Дух да действа, което нещо всеки християнин получава при тайнството на кръщението.
Да бъде Твоята воля, както е на небето и на земята.
Нима Бог , дори и без такова искане, не върши волята Си на земята? 

Божията воля се упражнява на земята не само чрез Неговото пряко действие, но и чрез нас християните. Ако живеем според заповедите на Евангелието, тогава ние изпълняваме Божията воля.Ако не, тогава това ще остане неизпълнено на мястото, където не сме го изпълнили. И тогава чрез нас злото навлиза в света. Ето защо, с тези думи ,, нека твоята воля да бъде изпълнена,молим Бог да ни спаси от такова нещастие и да насочим живота си към изпълнението на Неговата воля.

Дай ни днес нашия всекидневен хляб.
Какво означават думите,, насъщен хляб" и ,, днес"?

Насъщен означава необходим за нашето съществуване;днес означава сега. По този начин, тази молба за това, което ни е необходимо сега в дадения момент, през днешния ден.Думата ,, хляб"светите отци разбират в две значения: хлябът като храна, и като евхаристия.
 ,, И прости нам дълговете ни, както  и ние прощаваме на нашите длъжници"
При Бог няма обида и отмъщение. Във всеки момент Той е готов да приеме да прости на всеки, който се обърне към Него. Но опрощението е възможно само когато човек се е отказал да съгреши, вижда неговата разрушителна мерзост и го намрази заради нещастията, които води грехът в неговия и в живота на другите хора. И прошката за престъпниците е пряка заповед на Христос! И ако  ние, знаейки тази заповед, не я изпълним, тогава ние грешим, и този грях ни е приятен, защото не желаем да откажем от него даже заради заповедта на Христос. Така нашето влизане в Царството Божие е невъзможно. Вината не е в Бог затова, а е наша вина.

И не въведи нас в изкушение, но избави ни от лукавия
Бог естествено не изкушава никого. Но ако не преодолеем изкушението без Неговата помощ ние няма да бъдем в състояние да го направим. Ако получим  тази благодатна помощ, внезапно решим, че можем да живеем добродетелно  и без Него, тогава Бог прави това не заради отмъщението, но да можем, с горчив опит, да се убедим собственото си безсилие  пред греха и отново да се обърнем към Него за помощ.

Кой е този лукав? Или какво е това лукаво. Как правилно да разбираме тази дума контекста молитвата?

Думата лукав е противоположна на думата ,, честен". Лък като оръжието, което ни е познато това е родствено на думата лукав в този смисъл, че означава нещо изкривено, нечестно. В Господнята молитва лукав е наречен дявола, който отначало е бил сътворен като светъл ангел, но от своето отпадане от Бога той изменил на своята природа. Всяко от неговите действия също се изкривява и  той е хитър и грешен.

Блогът на Таня Илиева

Translate