Неделя Кръстопоклонна е наименованието на третата седмица на Великия пост , и с която се започва четвъртата седмица на поста . Названието ,, кръстопоклонна " произхожда от причината , че в неделя - на утренята , а също и в понеделника и в сряда , и в петък молещите се хора в храма се покланят на животворящия Кръст . Поклонението на Кръста по време на богослужението е четири пъти .
Чинът на поклонението на Кръста по време на богослужението на Кръстоплоклонна неделя в Православната църква се извършва аналогично на богослужението на Въздвижение на Кръста Господен . След като бъде изнесен кръста от олтара и се оставя украсен с цветя на аналоя по средата на храма .
В понеделник и в сряда поклонението на кръста се извършва по следният начин : в 1 час се пее тропара ,, Спаси , Господи , люди Твоя и благослови достояние Твое , победи православних христианом на сопротивия даруя , и Твое сохраня Крестом Твоим жителство " . След това се изпълнява трикратно тропара ,, Кресту Твоему поклоняемся , Владико , и Святое Воскресение Твое слевим " , и същевременно се извършват три земни поклона . След това се пеят стихирите на поклонението на Кръста от Постният Триод ,, Приидите верни ..." и започва поклонението първо от свещениците , монасите , мъжете и след тях жените , като целуват поставеният на аналоя Кръст . След това поклонението се извършва в петък , след като се отслужат Часовете , служещият свещеник извършва отпуста , и след това се пее трикратно тропара ,, Спаси , Господи , люди Твоя ..." . След което всички които са в храма отиват да целунат Кръста , и свещеника го занася в олтара , а аналоя се прибира .
Значението на изнасянето на Кръста и поклонението се обяснява в Синаксара , в стихирите , и в каноните .
Великият пост за вярващите православни християни се сравнява с пребиваването на еврейския народ в пустинята . Когато евреите са страдали от жажда в пустинята , а Мойсей е сътворил извора Мера ; така и Православната църква изнася за поклонение Животворящия Кръст по средата на Четиридесятницата , за да услади поста на вярващите и насища духовната жажда на православните християни .
В понеделник и в сряда поклонението на кръста се извършва по следният начин : в 1 час се пее тропара ,, Спаси , Господи , люди Твоя и благослови достояние Твое , победи православних христианом на сопротивия даруя , и Твое сохраня Крестом Твоим жителство " . След това се изпълнява трикратно тропара ,, Кресту Твоему поклоняемся , Владико , и Святое Воскресение Твое слевим " , и същевременно се извършват три земни поклона . След това се пеят стихирите на поклонението на Кръста от Постният Триод ,, Приидите верни ..." и започва поклонението първо от свещениците , монасите , мъжете и след тях жените , като целуват поставеният на аналоя Кръст . След това поклонението се извършва в петък , след като се отслужат Часовете , служещият свещеник извършва отпуста , и след това се пее трикратно тропара ,, Спаси , Господи , люди Твоя ..." . След което всички които са в храма отиват да целунат Кръста , и свещеника го занася в олтара , а аналоя се прибира .
Значението на изнасянето на Кръста и поклонението се обяснява в Синаксара , в стихирите , и в каноните .
Великият пост за вярващите православни християни се сравнява с пребиваването на еврейския народ в пустинята . Когато евреите са страдали от жажда в пустинята , а Мойсей е сътворил извора Мера ; така и Православната църква изнася за поклонение Животворящия Кръст по средата на Четиридесятницата , за да услади поста на вярващите и насища духовната жажда на православните християни .