Таня Илиева
Празникът на Тържеството на Православието е свързано с въстановяването на иконопочитанието . През 843 година императрица Теодора свиква поместен събор в Константинопол , които потвърждава решенията на Седемте Вселенски събори и подлага на анатема иконоборството .
След завършването на събора , където са осъдили иконоборството императрица Теодора устроила църковно тържество , което се провело в първата неделя от Великия пост , било е по едни свидетелства на 11 март 843 година , а по други 19 февруари 843 година . В памет на това значимо за християните събитие ,в памет на императрица Теодора ежегодно в първата седмица на Великият пост , Православната църква тържествено празнува тези събития .
Около 11 век , но може и по-рано се обособява един по - особен чин на богослужение , които през 14 век е допълнен с текстовете съдържащи православните догмати . В текста на службата се провъзгласява тържеството на църквата над всички съществуващи ереси , утвърждават се постановленията на всички Вселенски събори . Особено място в службата заема анатемосването на лицата , вършещи ,по мнението на църквата тежки прегрешения спрямо Православието .
Денят в които се празнува Тържеството на Православието в книгите се нарича : Неделя първа на светия пост , когато се споменава Православието . В Православната църква празнуването на Тържеството на Православието започва от събота вечерта , богослужението се извършва по Октоиха и Постният Триод , служи се всенощно бдение , на което се пеят стихирите , които прославят Христос и се прославя иконопочитанието . Тропарите на празника са тропарите на Неръкотворният образ на Иисус Христос . Канона на празника е написан от Теодор Начертани , които е пострадал при иконоборческите гонения заедно с брат си Теодор . В отделни тропари се прославят император Михаил Трети и императрица Теодора , като хората възстановили иконопочитанието . Чина на тържеството на Православието е молебен , които се съединява с божествената литургия , и се извършва в края на литургията . През 14 век Никифор Калист Ксантофул е написал Синаксара на Неделята на Православието . В Синаксара на кратко се разказва за историята на иконоборчеството , както е и вмъкнат и разказ , как преди смъртта си импрератор Теофил целува икона донесена му от съпругата му Теодора и така той умира . След всичко това императрица Теодора моли да се отправят молитви за съпруга и . Патриарх Методий събира отците , които са пострадали от иконоборчеството , като записват имената на императорите иконоборци , включително и това на Теофил , в списък които слагат под престола . Патриарх Методий отслужил всенощно бдение , след което името на Теофил изчезва . На края на литургията се четат дванадесетте анатеми .
- На онези , които отричат Божието битие и утвърждават , че този свят е самобитен и всичко става случайно и без Божи промисъл - анатема !
- На онези , които казват , че Бог не е дух , но плът ;или пък че Той не е праведен , милосърден , премъдър , всезнаещ и които произнасят други подобни хули - анатема !
- На онези ,които дръзват да говорят , че Синът Божи не е единосъщен и не е равночестен на Отца , и казват същото за Светия Дух , и които не изповядват Отец и Син , и Светия Дух като един Бог - анатема !
- На онези , които безумно говорят , че за нашето спасение и очистване от греховете не са необходими пришествието в света на Сина Божи в плът , Неговото доброволно страдание , смърт и възкресение - анатема !
- На онези, които не приемат благодатта на проповядваното от Евангелието изкупление като единствено средство за нашето оправдание пред Бога - анатема !
- На онези , които не вярват ,че Пречистата Дева Мария не е била преди раждането на Христос , при самото раждане и след раждането Дева - анатема !
- На онези , които не вярват , че Светият Дух умъдри пророците и апостолите и чрез тях ни възвести истинския път към вечното спасение , потвърждавайки това с чудеса , и също не вярват , че Той обитава в сърцата на верните и истински християни и ги наставлява на всяка истина - анатема !
- На отхвърлящите безсмъртието на душата , края на света , бъдещия съд и вечното въздаяние за добродетелите на небесата , и вечното осъждане за греховете - анатема !
- На отхвърлящите светите тайнства , извършвани в Христовата църква - анатема!
- На отхвърлящите съборите на светите Отци и тяхното предание , което е съгласно с Божественото откровение и се пази благочестиво от Православната вселенска църква - анатема !
- На онези, които смятат ,че православните царе се въздигат на престола не по особено за тях Божие благоволение и че при помазването им върху тях не се изливат дарованията за изпълняване на великото царско служение , и които заради това се осмеляват на бунт и измяна - анатема !
- На онези , които ругаят и хулят светите икони , поставени от светата Църква за възпоменание на Божиите дела и делата на Неговите угодници , та чрез гледането им християните да се подбуждат към благочестие и подражание , и на онези , които казват , че иконите са идоли - анатема !
Божествената Истина се въчовечи , за да спаси чрез Себе си нас , погубени от приемането и усвояването на убийствената лъжа . Ако пребъдете в Моето учение , казва тя , то вие наистина сте Мои ученици , и ще познаете истината и истината ще ви направи свободни ( Йоан 8:31-32) . Само онзи може да бъде верен на Христовото учение , който с решителност отхвърля всички учения , измислени и измисляни от отхвърляните духове и хора , враждебни на Христовото учение , клеветещи целостта и неприкосновеността му .