събота, март 04, 2017

Неделя Православна

Таня Илиева

    Празникът на Тържеството  на Православието  е   свързано   с  въстановяването на   иконопочитанието .    През  843   година   императрица Теодора свиква поместен събор в Константинопол , които потвърждава решенията на Седемте Вселенски събори и подлага на анатема иконоборството .
След завършването на събора , където са осъдили иконоборството императрица Теодора устроила църковно тържество , което се провело в първата  неделя от Великия пост , било е по едни свидетелства на 11 март 843 година , а по други 19 февруари  843 година . В памет на това значимо за християните събитие ,в памет на императрица Теодора  ежегодно в първата седмица на  Великият пост , Православната църква тържествено празнува тези събития .
Около 11 век , но може и по-рано се обособява един по - особен чин на богослужение , които през 14 век е допълнен с текстовете съдържащи православните догмати .  В  текста  на  службата се провъзгласява тържеството на църквата над всички съществуващи ереси , утвърждават се постановленията на всички Вселенски събори . Особено място в службата заема анатемосването на лицата , вършещи ,по мнението  на църквата тежки прегрешения спрямо Православието .
Денят в които се празнува Тържеството на Православието в книгите се нарича : Неделя първа на светия пост , когато се споменава Православието . В Православната църква празнуването на Тържеството на Православието започва от събота вечерта , богослужението се извършва по Октоиха и Постният   Триод  ,  служи  се  всенощно бдение ,  на  което  се  пеят   стихирите  ,   които прославят Христос и се прославя иконопочитанието .  Тропарите   на   празника   са тропарите на Неръкотворният образ на Иисус Христос  . Канона на празника е  написан   от  Теодор   Начертани  ,  които  е  пострадал     при   иконоборческите  гонения заедно с  брат  си    Теодор .  В  отделни  тропари  се   прославят  император Михаил Трети и императрица Теодора , като хората възстановили иконопочитанието . Чина на тържеството на Православието  е молебен , които се съединява с божествената литургия , и се извършва в края на литургията  .  През 14 век Никифор Калист Ксантофул е написал Синаксара на Неделята на Православието . В Синаксара на кратко се разказва за историята на иконоборчеството , както е и вмъкнат и разказ , как преди смъртта си импрератор Теофил целува икона донесена му от съпругата му Теодора и  така   той  умира  .   След    всичко това  императрица  Теодора моли да се  отправят  молитви  за  съпруга и .  Патриарх  Методий събира отците , които са пострадали от иконоборчеството , като записват имената на императорите иконоборци , включително и това на Теофил , в списък които слагат под престола . Патриарх Методий отслужил всенощно бдение , след което името на Теофил изчезва . На края на литургията  се четат дванадесетте   анатеми .
  1.    На онези , които отричат Божието битие и утвърждават , че този свят е самобитен и всичко става случайно и без Божи промисъл  - анатема !
  2. На онези , които казват , че Бог не е дух , но плът ;или пък че Той  не е праведен , милосърден , премъдър , всезнаещ и които произнасят други подобни хули - анатема !
  3. На онези ,които дръзват да говорят , че Синът Божи не е единосъщен и не е равночестен на Отца , и казват същото за Светия Дух , и които не изповядват Отец и Син , и Светия Дух като един Бог - анатема !
  4.   На    онези  ,  които  безумно  говорят , че за нашето  спасение и  очистване  от   греховете  не  са  необходими   пришествието в света на Сина  Божи в плът   ,  Неговото  доброволно страдание   ,  смърт  и  възкресение   -  анатема  !
  5. На онези, които  не приемат благодатта на проповядваното от Евангелието изкупление като единствено средство за нашето оправдание пред Бога - анатема !
  6. На онези , които не вярват ,че Пречистата Дева Мария не е била преди раждането на Христос , при самото раждане и след раждането Дева - анатема !
  7. На онези , които не вярват , че Светият Дух умъдри пророците и апостолите и чрез тях ни възвести истинския  път  към вечното спасение  ,  потвърждавайки това с чудеса  , и също не вярват , че Той обитава в сърцата на верните и истински християни и ги наставлява на всяка истина - анатема  !
  8. На отхвърлящите безсмъртието на душата , края на света , бъдещия съд и вечното въздаяние за добродетелите на небесата , и вечното осъждане за греховете - анатема !
  9. На отхвърлящите светите тайнства , извършвани в Христовата църква - анатема!
  10. На отхвърлящите съборите на светите Отци и тяхното предание , което е съгласно с Божественото откровение и се пази благочестиво от  Православната вселенска църква - анатема !
  11. На онези, които смятат ,че православните царе се въздигат на престола не по особено за тях Божие благоволение и че при помазването им върху тях не се изливат дарованията за изпълняване на великото царско служение , и които заради това се осмеляват на бунт и измяна - анатема !
  12.  На онези , които ругаят и хулят светите икони ,  поставени  от   светата   Църква   за възпоменание  на  Божиите   дела  и делата на Неговите угодници  ,  та  чрез  гледането им  християните  да се подбуждат  към благочестие и подражание , и на онези , които  казват  , че иконите са идоли - анатема !
Божествената Истина се въчовечи , за да спаси чрез Себе си нас , погубени от приемането и усвояването на убийствената лъжа . Ако пребъдете в Моето учение , казва тя  , то вие наистина сте Мои ученици , и ще познаете истината и истината ще ви направи свободни ( Йоан 8:31-32) . Само онзи може да бъде верен на Христовото учение , който с решителност отхвърля всички учения , измислени и измисляни от отхвърляните духове и хора , враждебни на Христовото учение , клеветещи целостта и неприкосновеността му .

Translate