неделя, август 08, 2021

Полезно е да се знае: 9 август 681 година България е спомената за първи път като държава



 Таня Биринджиева

На 9 август 681 година повреме на 16-ото заседание на Шестия Вселенски събор, който бил свикан в Констанстинол е била спомената България като самостоятелна държава за първи път от презвитер Константин. Но нека да видим преисторията. 
Шестият Вселенски събор е бил свикан в Константинопол от император Константин Четвърти Погонат при патриарха на Константинопол Георгий и папа Агатон. Основната задача на събора е била да се осъди ереста на монотелитството Учението на монотелитството твърдяло, че Иисус Христос има две естества, Бог и човек, но една воля за основател на тази изповед се смята патриарх Сергий по заповед на император Ираклий.Бил  е поканен да се изкаже Константин от Апамея( Сирия). Той за първи път споменава България като държава:,, Константин ме наричат и съм презвитер на светата Божия църква в Апамея от втора провинция Сирия, ръкоположен съм от Авраам, епископ на Артеуса. Дойдох на вашия свят събор , за да ви съобщя, че ако аз  бях изслушан, то ние нямаше да претърпим това , което претърпяхме през тази година, т.е. това , което претърпяхме във войната с България. Още от началото исках да вляза на събора и да моля да бъде сключен мир, да бъде предложено някакво примирително решение, и да не се порицават нито тези, нито другите, т.е нито проповядващите една воля, нито проповядващите две воли. Аз се отправих при патриций Теодор, военният началник и го молих да съобщи за мен на събора, за да се извърши мир и любов, защото Бог най-много обича мира и любовта. А сега , ако заповядате, ще напиша по сирийски за вярата, която ми даде Бог, за да бъде преведено на гръцки".
Според документите на събора ,, войната с България започва на 20 март 680 и завършва преди 16 септември 681 година.
Това изказване на презвитер Константин от Апамея, дава основание на историците да определят точната година , през която е основана България от хан Аспарух



Translate